sunnuntai 26. elokuuta 2012

Ranskalainen sipulikeitto Julia Childin mukaan


Olen haaveillut sipulikeiton teosta pitkään. Jostain syystä toteutus on vaan jäänyt ajattelun tasolle. Nyt oli hyvä syy tehdä keittoa, kun sain nuo ihanat pikkupadat. Ja tietysti ohje piti kaivaa Julia Childin Ranskalaisen keittiön salaisuuksista. Vähän jouduin muuttamaan ohjetta sillä eihän minulla ollut valkkaria (käytin valkoviinietikkaa vähän), eikä tummaa lihalientä, sen sijaan käytin villisikalientä. Tämä ei ole mitään pikaruokaa, mutta on kyllä kaiken vaivan arvoista.

n. 550 g keltasipulia (minulla oli 4 isoa sipulia)
45 g voita
1 rkl öljyä

1 tl suolaa
1/4 tl sokeria

3 rkl jauhoa

2 l kiehuvaa lihalientä (tai mitä lientä haluaakaan käyttää)
1 dl valkoviinia (minulla ei ollut, laitoin 1 rkl valkoviinietikkaa sen sijaan)
suolaa ja pippuria maun mukaan

3 rkl konjakkia (=Jaloviinaa)
paahdettua leipää (valkosipuliöljyä jos haluaa)
juustoraastetta

Viipaloi sipulit ohuisiksi suikaleiksi. Hauduta hyvin miedolla lämmöllä niitä isossa kattilassa voissa ja öljyssä kannen alla vartin verran (15').

Ota kansi pois, lisää suola ja sokeri ja nosta lämpöä. Keitä/hauduta niitä reilu puoli tuntia usein sekoittaen, niin että saavat hyvän kullanruskean sävyn (35-40').

Lisää jauhot, ota kattila pois hellalta ja sekoita kolmisen minuuttia (3-5').

Lisää kiehuva liemi, viini ja mausteet. Keitä hiljalleen, kansi raollaan reilu puoli tuntia, tai niin kauan kuin haluat. Välillä keittoa voi joutua kuoria, varmaan riippuu vähän liemestä. Lisää jaloviina juuri ennen tarjoilua (35-60').

Paahda leipä (minulla oli paahtoleipää), sivele sitä vähän valkosipuliöljyllä jos haluat. Laita leipä tarjoiluastian pohjalle ja kaada keitto päälle. Julia ohjeistaa tarjoamaan juustoraasteen erikseen (kuva alla), mutta mikään ei estä laittamasta sitä keiton ja leivän päälle ja ruskistamaan nopeasti grillivastuksen alla (kuva yllä).

Anteeksi vaan kaikki ravintolat ja kyläpaikat joissa olen sipulikeittoa syönyt, mutta tämä oli ihan ehdottomasti paras sipulikeitto mitä olen eläessäni syönyt! Jos sipulikeittoa tekee, kannattaa nähdä kaikki se vaiva johon Julia meitä ohjeistaa.

7 kommenttia:

Rva Raadelmasta kirjoitti...

Tämä on meillä miehen toivelistalla, ja olen luvannut toiveen toteuttaa nyt, kun loppuviikosta keittelin häränhäntälientä. Aion myös gratinoida sopan minipadoissa - olipa kiva nähdä ne "in action"!

Päivi / Kokkeillaan kirjoitti...

Sipulikeitto on aivan ihanaa! Minä olen noudattanut usein Pastanjauhajien ohjetta, välillä sovellellut vähän itse. Jaloviina/konjakki antaa hyvän säväyksen keittoon, sitä kannattaa laittaa.

sauvajyvänen kirjoitti...

Häränhäntäliemi onkin varmaan loistava liemi tuohon. Jahka vielä illat pimenevät pitää tehdä sitä. Kohta alkaa muutenkin "liemisesonki".

Kotiharmi, minulla on varmaan iso kynnys tehdä keittoa enää millään muulla ohjeella, sillä tuo oli niin kertakaikkisen hyvää.

Paula kirjoitti...

Minäkin olen halunnut kokeilla joskus tehdä sipulikeittoa. Näyttää niin kauniilta ja herkulliselta. :)

sauvajyvänen kirjoitti...

Paula, kiitos :)

annemi kirjoitti...

Ihana tuo pata :)

Tämä menee ehdottomasti kokeiluun, näyttää ja kuulostaa todella herkulliselta. MMM!

md kirjoitti...

Tämä on lempikeittoni, kiitos ohjeesta :) Sokerin voi korvata hunajalla, ja suolan soijakastikkeella. Lisäksi laitoin 1 tl timjamia. On kyllä ihanaa juustoleivän kanssa :)