sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Lammasta uunissa



Tämä resepti löytyy River Cittage Meat -kirjasta. Alkuperäisessä ohjeessa käytettiin lampaanviulua. Meillä lapset eivät kuitenkaan juurikaan pidä lampaasta, kuopus ei ollenkaan, ja esikoinen lähinnä lihapullina ja grillattuna, joten en halunnut tehdä kovin isoa palaa lammasta uunissa. Ostin Hakaniemen hallista pienemmän palan koipea, reilun  kilon palan. Meillä syödään pääsiäisenä aina villisian kinkku (viime vuoden kinkku ja paras kinkku), joten jos haluan lammasta, se pitää tehdä joskus muulloin, kuten vaikka palmusunnuntaina.

2.5-4 kg lampaanviulu (tai vastaavaa)  (minulla osa viulusta, 1.2 kg)
2-3 valkosipulinkynttä viipaloituna (minulla 1)
4-5 anjovisfilettä (minulla 4)
rosmariininoksia sentin parin pätkissä
oliiviöljyä (unohtui)
1 lasi valkoviinia (minulla 1 dl makeaa omenaviinia)
1 lasi vettä (minulla yhteensä 3 dl)
mustapippuria (unohtui)

Tee lihaan terävän veitsen kärjellä muutaman cm syviä viiltoja. Täytä viilto ohuella valkosipulinpalalla, pienellä pätkällä anjovista ja rosmariininoksilla. Minulla oli n. 10 lovea, isommassa lihassa n. 15 on varmaankin hyvä. Hiero vähän öljyä lihan päälle (jos muistat). Laita liha kuumaan uuniin 230 asteeseen n. puoleksi tunniksi. Sen jälkeen kaada viini ja osa vedestä vuokaan ja laske lämpöä 150 asteeseen. Paista kirjan ohjeen mukaan 50 minuuttia - 2 tuntia, riippuen siitä, kuinka kypsää haluat lihasta. Minä käytän aina lämpömittaria, ja paistoin lihan nyt 70-asteiseksi. Aikaa tuon kokoiseen lihaan meni yhteensä n. 1½ h.

Kääri liha folioon ja pyyhkeen alle lepäämään. Valmista sillä aikaa perunat, muut lisukkeet ja kastike. Minä otin liemen talteen, lisäsin vähän vettä ja raaputin kaikki maut talteen ja keitin sitä hieman kasaan, lisäsin vähän pihlajanmarjahyytelöä ja täysmaitoa. Liha oli hyvää, mureaa ja maukasta, ja kastike tosi hyvää. Yksi parhaista lampaista mitä olen tehnyt (vaikka miehen mukaan sanon liian usein ruuasta niin). Anjovis ei maistunut siinä ollenkaan, se vain suolasi lihaa mukavasti. Näin tulen tekemään lammasta toistekin.

2 kommenttia:

Hiidenuhma kirjoitti...

Vinkeä idea käyttää anjovista lampaassa. Kuulostaa niin mainiolta, että taidan (salaa) kokeilla meidän viuluun jo tänä vuonna. Perheeni haluaa kaikki perinneruoat valmistettavan aina ihan samalla tavalla, ilman mitään muutoksia ;)

sauvajyvänen kirjoitti...

Tuo oli kyllä ihan loistoidea! Aion käyttää myöhemminkin, niin hyvää se oli. Kerro huomasiko perheesi mitään :)