perjantai 15. maaliskuuta 2013

Vuosi River Cottagea - osa 1 keittokirjasarjasta


Minusta on todella mukava lukea postauksia toisten kirjahyllyistä, etenkin keittokirjahyllyistä. Mietin että tuskin olen ainoa jonka mielestä toisten kirjat ovat kiinnostavia (ja jos olen, ei sekään haittaa kun näitä kerran on kiva kirjoittaaa)  joten ajattelin kirjoittaa välillä jotain  keittokirjoistani. Tulen kasaamaan kirjoja ryppäisiin, joista on jotain sanottavaa.  Tässä tulee ensimmäinen osa todennäköisesti hitaasti etenevää keittokirja-sarjaani:


Suunnilleen vuosi sitten tilasin itselleni ensimmäiset Hugh Fearnley-Whittingstallin River Cottage -kirjat ja -DVD:t. En muista milloinkaan innostuneeni kenenkään keittokirjoista samaan malliin. Ehkä se johtuu ainakin osaksi siitä, että ajattelen ruuasta, ruuanlaitosta ja raaka-aineiden tuottamisesta hyvin samalla tapaa kuin Hugh. Ja samanlaisestahan on helppo tykätä, se vaan on niin inhimillistä. Mutta vaikka luulin etukäteen (olen viime aikoina luullut paljon) että eihän nuo kirjat voi tuoda mitään uutta, sillä näinhän tässä on jo vuosikausia kokattu, niin kyllä ne vaan voivat ja paljonkin. Olen kokenut monia oivalluksen hetkiä ja hienoja makunautintoja kirjojen resepteillä.

Reseptien lisäksi kirjoissa on pohdittu paljon ruuan, etenkin lihan, tuottamisen eettisyyttä, sitä mistä ruoka yleensäkin on peräisin, miten ja millaisissa oloissa se on kasvanut ja elänyt, kalakantojen hälyttävää tilaa jne. Vaikka brittiläisyys ja sikäläiset olot näkyvät kirjoissa vahvasti, niin kyllä suurin osa pohdinnoista soveltuu Suomeen siinä missä muuallekin. Toki sääolosuhteet ovat erilaisia, se näkyy kasvimaalla erityisen hyvin, ei vaan meillä nokkosia kerätä helmikuussa, ja lehtikaalikin kerätään vähän eri tavalla :D

Hugh oli uransa alkuaikoina kokannut mm. River Cafessa missä mm. Jamie Oliverkin on vaikuttanut, mutta siellä ollessaan huomannut, ettei sellainen ravintolatyöskentely sopinut hänelle: se oli liian tarkkaa kokkaamista. Hänen tyylinsä onkin lähinnä saada suuret linjat kuntoon, ja vaikkakin tehdä kaikki huolella ja hyvin raaka-aineita arvostaen, niin kuitenkin aina vähän sinne päin. Se näkyy erityisesti minusta siinä, että hänen resepteillään on mahdollisuus moneen, niitä voi soveltaa ja tehdä itsekin mielensä mukaan, ja aina ruoka onnistuu ja itsekin saa aikaiseksi jotain todella hyvää. Tuossakin yksi syy miksi minäkin olen niin tykästynyt hänen kirjoihinsa, sillä minähän en keittiössä piperrä.

Haaveilen pääseväni joskus River Cottagen kokkauskurssille ja muutenkin tutustumaan paikkaan, mutta saa nähdä toteutuuko haave koskaan kaikkien logististen, taloudellisten ja aikataulullisten ongelminen takia. Mutta pitäähän sitä haaveita olla.

Minun on tullut hankittua useampi hänen kirjansa, ja listaan ne tähän:

River Cottage Original Cookbook, uudempi painos. Tätä olen käyttänyt vähiten, joskin muuten lukaissut kirjan nopeasti läpi. Tämä kirja kuulunee kategoriaan "kiva olla hyllyssä vaikkakin vähemmällä käytöllä".

River Cottage Everyday. Eniten käytetty kirja, vuoden aikana olen kokannut kai yli kolmisenkymmentä reseptiä tästä, osa löytyy blogistakin. Olen myös lukenut kirjan läpi kuin romaanin, ja nyökytellyt kovasti lukiessani. Jos minun pitäisi valita nyt vain yksi kirja hyllystäni, se olisi todennäköisesti tämä.

River Cottage Veg Everyday. Suosikkikirjani, toinen toistaan parempia ohjeita. Eniten tulee käytettyä oman sadon kokkaamiseen, ja yhteensä olen tehnyt vajaa parikymmentä reseptiä, ja kirja on varmasti taas kesällä isommalla käytöllä. Edelleen olen lukenut kirjan läpi kuin romaanin, ja nyökytellyt kovasti. Kirjan hengen vastaisesti ole käyttänyt lisukkeita myös liha- ja kala-aterioilla ;) Ja lehtikaali-sieni-lasagne on ehkä yksi parhaista kasvisruuista mitä olen ikinä syönyt!

River Cottage Meat book. Vähän vanhempi kirja, ilmestynyt 2004. Vaikka luulin tietäväni lihasta paljon, on kirjan lukeminen silti avannut silmiäni ja olen oppinut paljon uutta lihan käytöstä "kärsästä häntään". Elina Lappalaisen kirjassa Syötäviksi kasvatetut on paljon samaa, mutta ehkä tässä Meat-kirjassa näkyy lisäksi kirjoittajan kypsyys ja se, että asiaa on ehtinyt pohtia pitkäänkin sekä tietysti kokkitausta. Kirjassa on paljon tekstiä, mutta olen lukenut senkin kokonaan, ja nyökytellyt lukiessani niin että niska kipeytyy.

Jos loppuelämän kokkaisi vain noista kolmesta viimeksi mainitusta kirjasta, ei pääsisi kyllästymään ruokaan ja varmasti tulisi syötyä hyvää monipuolista ruokaa. Kalakirjaa en ole hankkinut, enkä varmaan aiokaan, sillä kalat ovat sen verran paikallisia joten suosin lähinnä kotimaisia opuksia niiden suhteen. Everyday-kirjassa on kuitenkin hyviä ja Suomenkin kaloille sopivia reseptejä, eli saattaa olla että joskus vielä muutan mieleni kalakirjan suhteen. En myöskään ole hankkinut kirjaa 3 good things, vaikka jotain kivaa siitä voisi löytyäkin. Ullan blogissa tuota kirjaa kokataan läpi.

Lisäksi minulla on River Cottage -ohjelmia DVD:llä, mutta niitä olen ehtinyt katsoa liian vähän, aika ei vaan riitä. Mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa nekin tulevat katsottua.

Blogiin ylöskirjaamani reseptit löytyvät tuolta. Luulisin että tähän juttusarjaan olisi tiedossa ainakin riistakirjat, julkkiskirjat, kasviskirjat, Mysi ja mitähän vielä; saa myös ehdottaa.

13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kirjoja pitää olla, sekä keittokirjoja että muita ;).
Kirjoitin ja lähinnä kuvasin kokoelmiamme syksyllä. Joskus voisi kyllä kirjoittaa aiheesta lisää.

sauvajyvänen kirjoitti...

Muistankin sinun ihanat keittokirjahyllyt :)

Anonyymi kirjoitti...

Uskomatonta telepatiaa.
Ex-naapuri täällä mietti oikeesti eilen, että tällainen postaus olisi sulta kiva ;-). Meinasin sitä sulle ehdottaa, mutta eipä sitten tarvinnutkaan....

Olet joskus kaipaillut Mysin Intohimot hellallani - kirjaa. Löytyykö se jo hyllystäsi? Olen sitä sulle etsinyt ja nyt löytänyt!

Anonyymi kirjoitti...

Ex-naapuri täällä vielä. Ei haittaa yhtään, jos se sulla jo on kun toimii omassakin kirjahyllyssä ;-)....

sauvajyvänen kirjoitti...

Moi ex-naapuri, tosiaan vau mitä telepatiaa!

Ja eipä löydy kirjaa hyllystä edelleenkään, sillä kirjaston kappaleella mennään. Ihan uskomatonta, mistä löysit sen? sillä olen etsinyt sitä kirjaa kissojen ja koirien kanssa, ja ainoa mitä olen löytänyt, on kirjastosta lainattavaksi. Mutta eihän se ole sama kuin oma kirja.

Anonyymi kirjoitti...

Hih. Tiiviisti huuto.netistä etsinyt. Sulle tulossa kunhan vain nähdään ;-).

Ulla kirjoitti...

Minulla on hieman pidempi aika River Cottage -hurahduksestani. DVD:t sain lainaksi, mutta joutunen ne vielä hankkimaan. Minut Hugh sai innostumaan samoista syistä kuin sinutkin, ajatukset ovat olleet samansuuntaiset. Pienellä kasvimaalla ja kasvihuoneessa on viljellyt omiksi tarpeiksi. Hugh'n aatteet ovat vain vahvistaneet omiani. Hyllystäni löytyy Meat Book, Everyday, Veg Evevyday, River Cottage Bread Book ja Hugh'n ruokakolumneja sisältävä Hugh Fearlessly Eat's It All (josta löysin kolumnin Suomen reissusta). Olen pyrkinyt vaihtamaan tuosta bloggaamastani kirjasta kalat kotimaisiin, sen osalla on vielä paljon haastetta. Siksi niitä on vielä paljon kokkaamatta.

Ulla kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
sauvajyvänen kirjoitti...

Ex-naapuri, tulisitteko huomenna meidän pihaan leikkimään? Minä en muuten älynnyt huutonetistä etsiä, olen vaan etsinyt kaikista mahdollisista ja mahdottomista antikvariaateista.

Ulla, onko se ruokakolumneja sisältävä kirja hyvä? Minusta on muuten ihme, ettei hänen kirjojaan ole suomennettu, hänen ruokafilosofiansa soisi leviävän laajemminkin. Minä ajattelin tilata hänen säilöntä-kirjansa pian, DVD onkin jo, mutta haluaisin kirjankin :)

Ulla kirjoitti...

Kolumneja sisältävä kirja on hyvä. Niistä myös tulee ilmi se, että hän ei ole aatettaan virittänyt tv-sarjaa varten. Pitäiskö meidän vinkata kustantajille hänen kirjojensa kääntämisestä? Dvd:t mun täytyy vielä tilata, niitä olen jäänyt kaipaamaan. Minä sain ne aikanaan lainaksi.

Unknown kirjoitti...

Hugh on myös oma suosikkini ja kirjoja pitäisi itsekkin tilata kunhan tästä hiukan isompiin neliöihin päästään. On ihan ikävä BBC Food kanavaa, jolta tuli river cottage sarja. Esikoisen odotus sujui sohvalla ja sarja sekä kanava pelasti tylsyydeltä.

Tuplaespresso kirjoitti...

Jäin kovasti kaipaamaan BBCfoodin River Cottage -sarjaa ja olen lähestynyt sähköpostilla ainakin kahta eri suomalaista tv-kanavaa, josko sarja voitaisiin nähdä Suomessakin (ilman jotain maksukanavatilausta), mutta mitään ei ole kuulunut. Ilmeisesti Gordon Ramsay ja Anthony Bourdain ovat mediaseksikkäämpiä ja vetoavat paremmin suomalaisiin tv:n katsojiin?

Mutta siinäpä olisi ruokablogistanian väelle projektia vaatia HFW:n ihanat ruokaohjelmat kaikkien suomalaisten nähtäväksi. Mitä kanavaa aletaan pommittaa ohjelmapyynnöillä?

sauvajyvänen kirjoitti...

Ulla, pitää varmaan sekin laittaa tilaukseen. Ja käännöstoiveita voi laittaa, tosin minulla ei koskaan ne ole tuottaneet tulosta :(

Minna, loistava pelastus sinulla tylsyydeltä.

Tuplaespresso, todella hyvä idea! Ylen kanavat olisivat ideaali niin ei olisi mainoksia, mutta se nyt ei ainakaan taitaisi onnistua, vai voisiko. Pitäisikö aloittaa "helpommista", kuten vitosesta tai Livistä?