lauantai 9. maaliskuuta 2013

Valoa chileille

Omat chilit eivät ole vielä itäneet, mutta miehen työkaverilta saadut chilit voivat oikein hyvin. Etenkin sen jälkeen, kun ostimme kaksi kasvivaloa niille. Siirsin perintöpöydän ikkunan eteen, mies ripusti lamput verhokiskoon ja minä leikkasin vanhasta vahakankaasta suojan pöydälle. Vanhan telkkapöydän välikköön olen saanut laitettua myös ne "ylimääräiset" siemenet jotka eivät ole mahtuneet mihinkään järjelliseen paikkaan. Ja pöydän alle mahtuu vielä Lego-laatikkokin, siellä sille on sievempi paikka kuin se entinen joka oli suunnilleen keskellä olohuoneen lattiaa.

Josko vaikka laakeripuukin tokenisi, kyllä on ottanut Suomen talvi koville. Jäljellä on muutama hassu oksa, ja muutamia uusia pieniä lehdenalkuja.

5 kommenttia:

Sari - CampaSimpukka kirjoitti...

Meidän laakeri on ihan samassa jamassa. Juuri eilen katsottiin Plantaggenissa kahta eri kokoista laakeria, sieltä pitää hakea uusi, jollei tuo viimevuotinen enää tokene.

Hiidenuhma kirjoitti...

Olen auttamattomasti myöhässä chilieni kanssa. Tilasin ne kuluvalla viikolla, saanen ensi viikolla ja istutan ne heti saatuani. Btw Chilivaarin-blogista haen omat kasvatusvinkit. Sinä taidat saada niitä suoraan miehesi työkaverilta.

Katselen ihastellen teidän chilien uusia hienoja valaisimia!

sauvajyvänen kirjoitti...

Campa, tosiaan laakerista ei montaa lehteä ole enää käytettävissä. Toisaalta olen koko talven saanut siitä tuoretta laakerinlehteä, eli ehkä ei huono ostos kuitenkaan.

Hiidenuhma, jos on hyvä kesä, niin ei mitään kiirettä vielä chilien kanssa, ja huonompanakin kesänä vielä ehtii jos on hyvä paikka kasvattaa. Ja kesäähän ei voi etukäteen tietää. Minäkin olen käynyt katsomassa chilivaarin ohjeita, vaikkakin aika lailla samalla tapaa kasvatan edelleen, mitä olen tehnyt jo suunnilleen 20 v. Muutama välivuosi on ollut, enkä muista että kylvinkö ekat chilit -92 vai -93, jotain sellaista kuitenkin. Joka vuosi olen saanut chilejä reilusti enemmän mitä vuoden aikana ehdin käyttää.

Hannele kirjoitti...

Hienot on valot! Valon voima on hämmentävä (sekä kasveille että tarhurille).

sauvajyvänen kirjoitti...

Hannele, tosiaan hauskaa ettei tarvitse olla joka päivä kääntämässä purkkeja, vaan taimet kasvavat ihan suoraan :)