torstai 5. kesäkuuta 2014

Nyhtökana Katukeittiöstä - ihan parasta nyhtökanaa


Tämä resepti on peräisin Liemessä-blogin Jenni Häyrisen mainiosta Katukeittiö-kirjasta. Minulla on kirja lainassa kirjastosta vielä hetken, joten nyt on kokeiltava kaikkea mahdollista ennen kuin joudun palauttamaan kirjan. Tuplasin tuon annoksen, tein sen illalla kaikessa rauhassa, pakastin puolet ja toisen puolen jätin nopealle ruualle tähän päivään. Kirjassa kana syötiin hampurilaisten välissä, minä tarjosin (kiireessä) riisin kanssa. Ruoka oli ihan mieletön hitti: lapset ottivat lisää ja lisää niin että kattilan pohja alkoi häämöttää, ja kaikki kehuimme kilvan kuinka hyvää ruoka oli. Esikoinen halusi että tekisin heti uuden satsin samaa ruokaa, eli tästä taitaa tulla taas yksi ruoka lisää pelastamaan arkikokkaamista. Kiitos Jenni!

1 kg hyviä kanankoipia
1 rkl voita
1 rkl öljyä
1 sipuli
1 chili (minulla Aji Cristalia)
3 valkosipulinkynttä (minulla 1 iso)
400 g paseerattua tomaattia
2 rkl ruokosokeria
2 rkl worcestershire-kastiketta
½ dl omenaviinietikkaa
1 tl sinappia
1 tl chilijauhetta
1 tl paprikajauhetta
cayennepippuria
suolaa, pippuria

Kuullota pilkottua sipulia ja chiliä padassa viitisen minuuttia. Lisää valkosipuli, ja perään muutkin aineet. Anna hautua n. 2 tuntia padassa ilman kantta (minulla oli kyllä kansi alkuun, sillä kanat eivät ihan peittyneet kastikkeeseen). Nosta sen jälkeen kanankoivet padasta, revi liha irti luista haarukoilla ja siirrä lihat takaisin pataan. Syö heti tai myöhemmin.


5 kommenttia:

Päivi / Kokkeillaan kirjoitti...

Minullakin olisi tämä tehtävien listalla. Kannattaa siis ryhtyä puuhaan :) ?

sauvajyvänen kirjoitti...

Kyllä kannattaa, ja mahdollisimman pian ;)

Minä mietin, että miksi tämä oli niin erityisen hyvää. Olen tehnyt vähän vastaavasti ennenkin, mikä ei ole ollut ollenkaan näin hyvää. Esim. omenaviinietikkaa en ole "uskaltanut" laittaa noin rohkeasti, mutta näköjään olisi kannattanut, samoin sokeria oli enemmän mitä yleensä olen laittanut. Kertakaikkiaan toimiva resepti.

Anonyymi kirjoitti...

Mihinköhän lämpötilaan uuniin? Pitäis huomen kokeilla

sauvajyvänen kirjoitti...

Minä laittaisin varmaan n. 150 astetta ja pitäisi uunissa pari kolme tuntia. Ja kokeilisin lihaa ensin, että irtoaako jo hyvin luista.

Anonyymi kirjoitti...

KIITOS! Se on jo uunissa, eiku odotellaan