perjantai 3. tammikuuta 2014

Lime-inkivääri-graavisiika


Nyt tulee se selitys että miksi sitä siikaa oli eilisessä seljankassa vähemmän kuin kuhaa. Jätin nimittäin toisen siikafileen ihan muuhun käyttöön. Jätin nahkan fileeseen, nypin ruodot ja graavasin sen eilen minulle uudella tavalla. Olen kokeillut monenlaisia graavauksia, jallua, giniä, yrttiviinaa, viskiä ja varmaan vielä muutakin, mitä en muista, mutta aina palannut ihan perusmakuun, eli suolaa, ripaus sokeria ja ehkä maksimissaan tilliä. Nyt kuulkaas löytyi sellainen herkku, että tätä tullaan tekemään ja usein.

Ohje on viime vuoden viimeisestä Koti&Keittiö -lehdestä (12/2013). Vähän muutin sitä, käytin vähän vähemmän suolaa ja sokeria, ja vähän enemmän limeä ja inkivääriä. Tein vain yhden fileen, mutta kirjoitan ohjeen kahdelle fileelle, kuten ohjeessa oli.

2 siikafilettä (n. 500 g)
1-2 rkl merisuolaa (ohjeessa 2, minä käytin 1, eli ½ yhdelle fileelle)
1-2 tl ruokosokeria (ohjeessa 2, minä käytin 1, eli ½ yhdelle fileelle)
1 limetin mehu ja kuori (minulla oli siis 1 lime yhdelle fileelle)
pieni pala inkivääriä (n. peukalonpään kokoinen, minulla se määrä oli yhdelle fileelle)

Nypi ruodot pois nahallisesta siikafileestä. Se onnistuu helposti pinsettien avulla, sormenpäällä ruodot tuntee siikafileessä hyvin. Niitä on kalan pääpuolella, noin puoleen väliin filettä, siellä selkäpuolella. Ripottele suola ja sokeri kalan päälle. Raasta limen kuori ja purista mehu. Raasta myös inkivääri hienoksi. Levitä ne kalalle, ja laita kalat lihapuoli vastakkain graavautumaan yön yli. Seuraavana päivänä pyyhi mausteet pois ja leikkaa viipaleiksi. Minä leikkasin reiluiksi paloiksi, laitoin ruis-nachojen päälle ja herkuttelin. Kala oli ihan mielettömän hienon makuista, suosittelen. Voisihan sitä vielä pipertää vähän ja lisätä vähän chilisilppua ja/tai korianteria lisäksi, mutta ainakin näin yksinkertaisena kaikki maistui todella suun mukaiselta.


ps. En haluaisi valittaa keleistä kun ei niille voi mitään, mutta kuten kuvasta näkyy, harmaata ja aneemista on. Aurinkoa olen nähnyt kahden viikon aikana tasan kerran vähän pilvien välistä, yötä päivää on jääkaappilämpötila, pilvet matalalla ja paksusti ja sataa tihuuttaa harva se päivä. Lunta ja pakkasta tänne, ja sassiin.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kalaohje vaikuttaa hyvältä, pitää pistää muistilokeroon jos joskus sattuisi saamaan riittävän tuoretta kalaa.
Yöks näitä kelejä, sanon minäkin. Tänne tuli eilen puoli senttiä räntää, jonka päälle oli ajettu taas sentti lisää sepeliä.

sauvajyvänen kirjoitti...

Mulle nämä kelit ovat aiheuttaneet jonkin mielenhäiriön, tuntuu että räntäkin olisi ihan jees, antaisi edes toivoa jostain. Seuraava 10 vrk on ennustusten mukaan täällä ihan tasan samanlaista. No, joku vuosi takaperin tänne tuli lumi tammikuun lopussa, ja hyvä talvi tulikin, eli vähän vielä olen toiveikas (ja kieltäydyn miettimästä "talvea" 2007)

ps. täällä onneksi hyvää kalaa on suht helppo löytää, nytkin oli niin kirkassilmäinen ja punakiduksinen että, ja täysin hajuton :)

Anonyymi kirjoitti...

Hienoa kuulla, että inkivääri toimii! Olen miettinyt, että inkiväärillä/inkiväärimehulla pitää graavata kun talvikalastus alkaa - jos nyt jäitä Tampereelle tulee...

sauvajyvänen kirjoitti...

Se sopii ihan älyttömän hyvin, oikein ihmettelin itsekin kun se oli niin hyvää, kun yleensä tykkään perusmauista sellaisenaan.

Joo, jäitä ja pakkasia odotellessa!