sunnuntai 17. joulukuuta 2017

Valmistautumista jouluun 3 - joulumarkkinat


Minulla ja lapsilla on meidän oma jouluperinne: Tuomaanmarkkinat. Olemme jo monen monta vuotta käyneet Tuomaanmarkkinoilla ennen joulua. Lapset tulevat koulusta bussilla Helsinkiin, minä tulen suoraan töistä heitä vastaan ja vietämme loppupäivän markkinoilla. Jos lapsilta kysyy mikä jouluperinne on tärkeä, tämä on yksi niistä, yleensä ihan ensimmäisenä. (Toinen ainakin tänä vuonna mainittu on se, että ei tarvitse tehdä lomalla mitään.)

Olen jokaisena vuotena ostanut lapsille joko villasukat tai lapaset, vähän tarpeen mukaan. Tänä vuonna esikoinen sai alpakkavillasta neulotun hupun. Kuopus on halunnut käsinuken joululahjaksi, ostamme sen aina samasta kojusta. Meillä alkaakin olla jo hyvä valikoima käsinukkeja (tänä vuonna piti saada kana).



Vaarini oli seppä, ja minun täytyy käydä kertomassa se Onnelliselle sepälle joka vuosi (no ei ehkä ihan joka vuosi onneksi sentään). Joka tapauksessa pitää käydä tuoksuttelemassa lapsuuden tuoksuja ja ihailla/ostaa hienoja rautatöitä. 

Syömme myös päivällisen markkinoilla, joka vuosi jotain erilaista. Tämän lisäksi minä olen parina viime vuonna jonain päivänä käynyt syömässä Grönin puuron lounaalla, suosittelen. Tuomaan markkinoiden ruokatarjonta on mielenkiintoista joka vuosi, ehkä muutkin markkinat voisivat ottaa mallia.

Näille markkinoille kannattaa tulla kauempaakin, joulumieli on ollut joka vuosi taattu, vaikka usein on satanut vettä kaatamalla. Tänä vuonna aikaistettiin reissua päivällä ihan sen takia, että vältyttiin vuoden toistaiseksi pahimmalta keliltä, se oli hyvä päätös se. 


Lämmittävää joulunalusaikaa toivottaa sauvajyvänen!

Ei kommentteja: