sunnuntai 3. joulukuuta 2017

Valmistautumista jouluun 1 - hopeat

Kukat floristimestari Pirjo Koppi

Tämä vuosi on niitä vuosia, jolloin jouluun valmistautuminen on mukavaa. Minuun on tarttunut esikoisen innostunut joulumieli, hän totesi jo marraskuun alkupuolella, että ihanaa kun joulu tulee, se on vuoden parasta aikaa, paljon kivempi kuin vaikka omat synttärit. Jouluinnostus näkyy mm. siitä, että jouluradio on soinut ahkeraan, ja monesta kanavasta on voinut valita aina mieluisan kappaleen.

Joulumieli näkyy myös siitä, että pitää taas kiillottaa hopeat jonkun vuoden tauon jälkeen. Jos ei muuta, niin tuo vanhemmiltani kihlajaislahjaksi saatu kauha ("Kauha yhteiseen soppaan" lukee edelleen rasiassa olevassa kortissa) joka on ihan must rusinasopassa joulun pyhien aikana. Tähän mennessä olen jo keittänyt 8 l rusinasoppaa pääasiassa esikoisen toiveesta, ja jatketaan rusinasopalla taas joululoman kynnyksellä. 

Minä kiillotan hopeat aina siihen tarkoitetulla kiillotusliinalla. Mikäs sen mukavampaa kuin levittää hopeat pöydälle, laittaa joululaulut soimaan ja keskittyä kiillottamiseen. Kätten jäljen näkee heti ja pienen vaivannäön jälkeen voi keskittyä ihailemaan omaa ahkeruutta. Ja alkaa suunnitella joulukattausta. Kyllä kelpaa nostella rosollia lautaselle hopeisella salaattiottimella, tai kauhoa riisipuuroa jäätelölusikalla ja kruunata se hopeakauhallisella rusinasoppaa. Ainoa mikä pitää muistaa, on olla kattamatta hopeiset aterimet kalapöytään, hopea ei nimittäin kestä lipeäkalaa.


Iloista joulunalusaikaa toivottaa sauvajyvänen hymyssäsuin!


4 kommenttia:

Sari - CampaSimpukka kirjoitti...

Minun pitäisi tehdä sama juttu, minulla on kauniit aterimet kuudelle ja sitten sekalaisia tarjoiluvekottimia, jotka on saatu lähinnä Antin suvun puolelta. Ei niitä tule käytettyä ja tummuvat laatikoissaan. Minulla taitaa olla sellainen liinakin...

sauvajyvänen kirjoitti...

Meilläkin aterimet riittävät koko perheelle ja muutamalle vieraalle, kyllä sillä aina vähän juhlan tuntua tulee :) Minä olen saanut aika paljon hopeita lahjaksi, ja vähän vielä perinnöksi sen lisäksi, joten kyllä niillä juhlakattaukset hoitaa tarvittaessa. Pitäisi vain muistaa käyttää useammin.

Viikonloppukokki kirjoitti...

Aika usein tulee katettua hopeat sunnuntaisin, vaikka syötäisiin vain ihan oman perheen kesken. Kiillottaminen ei vain oikein innosta, mutta ehkä se sopisi tähän sateiseen ja synkkään sunnuntaihin. Tunnelmallista joulunodotusta!

sauvajyvänen kirjoitti...

Kiitos samoin! Minä mietin juuri synttärikattausta laittaessa että miksei tule hopeita käytettyä useamminkin. Voisihan tosiaan jo vähän parempi (pyhä)ruoka olla syy käyttää niitä.