tiistai 15. huhtikuuta 2014

Yrttikanaa uunissa


Minulla oli kokonainen maalaiskana, josta ajattelin tehdä hyvän pyhäaterian. Kysyin mieheltä että onko toiveita kanan suhteen, että millaista tekisin. Ainoa toive oli, että älä tee kuivaa. Etsin sitten uusia reseptejä, ja yllätysyllätys löysin hyvän reseptin River Cottage Meat -kirjasta. Siinä käytetään yrttejä, voita ja viiniä, eli hyvin yksinkertainen makumaailma. Minulla ei ollut yrttejä ihan niin paljoa kuin ohjeessa suositeltiin, sillä omat yrtit ovat vielä vähän hentoisia, ja tähän aikaan vuodesta en uskalla tuoda kaupasta kotiin mitään yrttejä: minulle riitti kun yhtenä vuotena sain kirvoja ruukkubasilikasta, ja ne ehtivät levitä esikasvatuksiini niin, että sain heittää lähes kaikki kompostiin. Sen jälkeen en ole uskaltanut riskiä ottaa.

1 hyvä maalaiskana (n. 1.5 kg)
100 g voita
reilu kourallinen yrttejä (minulla timjami, oregano, meirami ja basilika, ja vähemmän)
1 valkosipulin kynsi
1½ dl valkoviiniä (minulla makeaa omenaviiniä)
suolaa ja pippuria myllystä

Avaa kanaa niin, että koivet ovat levällään ja kuuma ilma pääsee helposti kanan sisään. Sekoita pilkotut yrtit ja murskattu valkosipulin kynsi pehmeään voihin. Levitä voi kanan päälle, ja paista 225 asteessa 20 minuuttia. Sen jälkeen valele kanaa sulaneella voilla, kaada viini vuokaaan ja laita kana takaisin uuniin, alenna lämpöä 175 asteeseen. Paista nyt kanaa 40 minuuttia. Minä valelin nesteellä kanaa tässä välissä kerran pari. Sen jälkeen sammuta uuni, avaa uunin luukku ja anna kanan olla avonaisessa uunissa vielä 15-20 minuuttia. Rouhi vähän pippuria ja suolaa pinnalle. Pilko liha lopulta vuokaan, ja anna sen imeä nesteistä makua vielä itseensä. Hyvää perunoiden, riisin, speltin, minkä tahansa kanssa. Ja kannattaa varata hyvää leipää, jolla voi kaapia lientä ja herkutella.

Minä tarjosin kanan speltin, keitetyn parsakaalin ja punajuuri-homejuusto-paistoksen kanssa. Minulla on vielä muutama punajuuri jäljellä viime vuoden satoa, ovat pysyneet hyvinä Tupperwaren taikalaatikoissa (vai mitä ne nyt onkaan, ne jossa on uurteet pohjalla ja venttiilit laidalla, sitä smart-sarjaa). Isoa määrää niissä ei saa säilytettyä, mutta kuitenkin tuo pari kiloa kiinteitä punajuuria viime kesältä huhtikuun puolessa välissä oli iloinen yllätys. Kanasta ja liemestä tuli kolme ruokaa neljälle hengelle, ihan hyvin minusta.

Ei kommentteja: