maanantai 24. syyskuuta 2018

Paahdettu tomaattisose


Minä olen tehnyt useamman satsin tätä River Cottage Veg Everyday -kirjasta löytyvää paahdettua tomaattikastiketta. Käytän kaikki ylikypsät tomaatit näin (eipä tule hävikkiä), lisäksi muutaman kerran olen ostanut halpoja ylikypsiä tomaatteja Hakaniemen torilta. Jos mahdollista, teen tällaisen kahden kilon satsin kerrallaan, se mahtuu juuri minun isoon uunivuokaan. Kun olen paseerannut tomaatit, pakastan soseen sopivankokoisissa rasioissa. 

Tomaattikastikkeesta saa suoraan myös ihanan tomaattikeiton pohjan, ja olen minä keittänyt tästä ketsuppiakin. Tällöin olen ottanut puoli litraa kastiketta, lisännyt sopivasti etikkaa, reilusti fariinisokeria ja vähän mausteita, ja keittänyt kokoon niin, että on tullut sopivan paksua ketsuppia. Sitä syötiin esim. jänishampurilaisten kanssa. 

2 kg (yli)kypsiä tomaatteja
muutama varsi timjamia
1 oksa rosmariinia
1-2 valkosipulin kynttä
2 rkl oliiviöljyä (tai rypsi-)
suolaa, pippuria myllystä

Puolita tomaatit, pienet tomaatit voi jättää kokonaisiksi, ja laita ne uunivuokaan. Lisää päälle yrtit, valkosipuli pilkottuna ja kaada vähän öljyä päälle. Mausta suolalla ja pippurilla. Paahda tomaatteja uunissa 200 asteessa n. 30-40 min. Anna jäähtyä ja paseeraa tomaatit siivilän läpi, tai siivilöi sillä veivattavalla sosemyllyllä. Pakasta tai käytä heti kastikkeisiin, keittoihin tai patoihin. 

Ei kommentteja: