keskiviikko 15. kesäkuuta 2011

Maanparannusta

Toukokuu 2011
Viljelen toista vuotta noin aarin kokoista kaupungin vuokrapalstaa. Maa on niin tiukkaa savimaata ettei tosikaan. Jos maata haluaa kääntää, saa pistolapion päälle hypätä koko painollaan, ja ensimmäisestä hyppäyksestä lapio mennee 10 cm syvälle. Olen sitten tehnyt sellaisia lapion kokoisia kakkusia, jotka nostan ja pilkon pienemmiksi.

Maalaadun lisäksi kiusana ovat rikkaruohot. Säännöistä huolimatta ympärilläni on kaksi viljelemätöntä palstaa, jotka saavat rehottaa rikkaruohoineen päivineen koko kesän ja kylvää siemeniään ilma sakeana ympärilleen. Minä päädyin heti alussa peittämään osan palstaani, jotta pääsisin helpommalla eroon rikkaruohoista. Peite pitää olla maan päällä vähintään kaksi kasvukautta,  nyt on se toinen menoillaan. Syksyllä aion kääntään pressun alla olevan maan, ja keväällä uudestaan, ja toivoa parasta. Lisäksi olen peittänyt osan käytävistä, niissä maa on painautunut niin kovaksi, että saan (=jaksan) käännettyä vain pienen pätkän kerrallaan rikkaruohojen vähentämiseksi, mutta voikukka kasvaa niillä(kin) oikein iloisesti ja terhakkaasti.

Penkkeihin olen tänä vuonna tuonut maanparannusaineita kottikärry- ja säkkikaupalla. Olen keskittynyt parannukseen penkki kerrallaan, ja laittanut vähintään kahta seuraavista jokaiseen penkkiin, kanankakkaa taisi tulla kaikkiin:
-hiekkaa
-hiekkaista multaa
-puutarhajätteestä syntynyttä kompostia
-hyvin palanutta hevosenkakkaa
-lehmänlantaa
-kanankakkaa

Kesäkurpitsoille kaivoin pienet kuopat, jotka täytin lehmänlannan ja mullan seoksella keoksi. Viime vuonna kesäkurpitsani paleltuivat, joten satoa sain vain mökin kahdesta taimesta, jotka selvisivät kylmien öiden yli, nyt olen toiveikkaampi.

2 kommenttia:

Ankerias Vipunen kirjoitti...

Tuollaisesta viljelypalstasta olen kanssa aina välillä haaveillut. Tosi mielenkiintoista lukea kokemuksista.

Savimaasta tuli mieleen, että Ruokaa Pohjolasta ohjelmassa ne olivat viimeksi kovasti ihastuneet savimaan porkkanoihin.

sauvajyvänen kirjoitti...

Suosittelen kokeilemaan, jos vaan lähistöllä on sopivia paikkoja. Meillä päin ovat vaan kovasti suosittuja, eli jakamisen aikaan pitää olla ajoissa liikenteessä. Minulla jäi palsta saamatta ensimmäisellä kerralla, viime vuonna olin sitten varautunut huhtikuun tuiskeeseen telttatuolein ja termarein. Ja pieneen pihaankin ja parvekkeelle saa yllättävän paljon kaikkea kasvamaan, siitä lisää myöhemmin.

Porkkana kasvaa todellakin maukkaaksi savimaassa, jos vaan jaksaa puskea tiensä maan läpi. Helposti jäävät lyhyiksi ja käyriksi, jos maata ei ole kunnolla muokattu. Toinen mikä viihtyy savimaassa hyvin, on sipuli. Siitä onkin sato taattu vuodesta toiseen.