torstai 8. elokuuta 2013

Tahinikastike papusalaatille


Tämän salaatin idea löytyy jälleen kerran River Cottage Veg Everyday -kirjasta. Jätin kyllä salaatista pois kaikki vapaaehtoiset jutut pois, samoin salaatin, mutta muuten se on kuin ohjeessa (kuvia ei kannata vertailla) ;)

Minulla on yhtäkkiä kasvanut hillitön määrä papua, ja tahiniakin ostin silloin hummusta varten, joten ajattelin yhdistää nämä kaksi. Tämä annos on neljälle, mutta minä sain tästä salaatista kaksi "pääruokaa" ja vähän päälle. Kastiketta jäi vielä yli, ja söin sen uunilohen kanssa.

Kastike:
½ valkosipulin kynsi murskattuna
2 rkl tahinia (sekoita hyvin ennen kuin lusikoit sitä)
½ sitruunan kuori ja mehu
½ appelsiinin mehu
2 rkl öljyä
½ tl hunajaa
suolaa ja pippuria

Salaatti:
öljyä paistamiseen
n. 400 g kesäkurpitsaa
½ sitruunan mehu (jätin pois)
½ kypsää Aji cristal-chiliä (ohjeessa 1 punainen chili)
125 g papuja, minulla oli ainakin tuplaten se määrä
(muutama kourallinen salaatinlehtiä, tämän minä jätin pois, samoin mintun ja kuivatut tomaatit, joiden perässä luki "optional")

Sekoita kastikkeen aineet keskenään. Viipaloi kesäkurpitsa, paista pannulla muutama minuutti kummaltakin puolelta. Keitä pavut sopiviksi (näille pavuille reilu 5 min), minulla oli valkoisia, mustia (nuo tumman vihreät) ja littanoita vihreitä papuja. Siirrä pavut kylmään veteen, valuta ja anna kuivahtaa. Pilko chili pieneksi ja sekoita kaikki salaattiaineet sekaisin. Kaada päälle kastike, ja nauti. Hugh, olet nero!


2 kommenttia:

Hiidenuhma kirjoitti...

Tosi herkullinen resepti! Nyt tosiaan kannattaa syödä papua, kun saa omasta (sinä) ja torilta (minä) ihanaa kotimaista papua. Ja se on niin hyvää :)

sauvajyvänen kirjoitti...

Näyttää tulevan tosi hyvä papuvuosi. Siitä huolimatta että yksi pussillinen ei itänyt ollenkaan taitaa poapuja tulla enemmän kuin koskaan.