perjantai 30. toukokuuta 2014

Vanha kansa on viisas, vielä kun vaan uskoisi


Kuolleita kurkkuja

Kyllä juu pitäisi uskoa mitä vanha kansa sanoo. Meillä on aina sanottu, että vasta 10.6. voi luottaa siihen, ettei kylmiä öitä ole enää tulossa. Minä olen yleensä aina uskonut sen, ja siinä viidennen päivän tienoilla olen tutkaillut säätiedotusta tarkkaan, ja ehkä silloin uskaltanut viedä kylmänarat kasvit ulos. Mökillä olen odottanut yleensä juhannukseen asti, ennen kuin olen uskaltanut laittaa pavut maahan, siellä on selvästikin viileämpi mikroilmasto.

Miten lie helle sekoitti tänä vuona pääni, sillä vein kaikki maissit, kurkut ja kurpitsat reilusti toukokuun puolella ulos. Alkuun näytti ihan hyvältä, mutta valitettavasti viime viikon kylmät päivät ja yöt, rankkasateet ja tuulet ovat tehneet tehtävänsä, ja ainakin kurkut ovat entisiä. Nyt ei voi syyttää kuit itseään ja malttamatonta mieltä ja laiskuutta, kun en edes käynyt harsottamassa niitä, vaikka tiesin koko ajan kuinka kylmää on. Samanlainen pudotus lämpötilassa yhden vuorokauden aikana on ollut viimeksi 1981, eli ei se viime viikonlopun lämpötilan muutos mitenkään tavallista ollut, mutta kyllä sen tulo oli ihan tiedossa. Nyt ei auta muu kuin laittaa äkkiä uudet herneet tulemaan ja toivoa pitkää ja lämmintä kesää.

Sipulit ja porkkanat ovat kivassa kasvussa, samoin härkäpavut. Herne oli juuri tullut pintaan, samoin ensimmäiset punajuuret, keltajuuret eivät vielä. Peruna on puskenut itsensä pinnalle, samoin ruiskaunokki ja ja malvikki on hyvässä kasvussa. Ja kaikille twinkle-faneille, huomatkaa herneiden nimi :)

Härkäpapu


Twinkle-herne ja muut tämän päivän kylvöt

4 kommenttia:

Jonna kirjoitti...

Kerrankin laiskuudesta on ollut hyötyä eli se kasvimaa pitäisi vielä kaivaa. Pihassa on vaan niin pirusti tekemistä, että on jäänyt vähän lapsipuolen asemaan.

Toivottavasti saadaan se pitkä lämmin kesä ja saat kaikesta huolimatta hyvän sadon.

sauvajyvänen kirjoitti...

Joo, nyt se olisi kannattanut :)

Ulla kirjoitti...

Dokumentointi ois kannattanut! Rehvakkaasti kylvin kasvimaat, mutta takatalvi nujersi osan kylvöistä, ja nyt ei ole hajuakaan, mikä itää ja mikä ei:-/

sauvajyvänen kirjoitti...

Minä kylvin tänään mökin kasvimaan, ja käytin aika paljon siemenpussien jämiä. Ennen kuin olin saanut kaiken kylvettyä, olin jo unohtanut mitä missäkin on. Taitaa tulla mielenkiitoinen kesä...