sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Sunnuntaipyöräilyä


Minä olen ajanut miesten maastopyörillä, siis sellaisilla kaupunkiversioilla ilman joustoja, suunnilleen neljännevuosisadan, ja sitä ennen useamman vuoden miesten kippurasarvisella maantiepyörällä. Viimeisin maasturi on jenkeistä ostettu, todellinen lempipyörä: sillä on ollut ilo ajaa jo yli 10 v. Nyt olin kuitenkin alkanut haaveilla naisten pyörästä, sellaisesta kunnon mummopyörästä jolla voi helposti kuljettaa 4-henkisen perheen viikon ruokaostokset (ainakin melkein) tai kuljettaa vaikka uimareissuille tarvittavat kamat mukana, ihailla maisemia ja muuten vaan sunnuntaipyöräillä. 

Kävin jokusen pyörän koeajamassa, mutta päädyttiin kuitenkin tilaamaan pyörä netin kautta. Päädyin/mme Cremeen, puolalaiseen Euroopassa valmistettuun pyörään joka tilattiin hyvällä alennuksella Briteistä (viime vuoden värillä ei muutaman vuoden päästä ole mitään väliä). Pyörä tuli nopeasti muutamassa osassa, ja ainoa kuljetusvaurio oli aavistuksen vääntynyt lokari. Pyörään kuuluivat vakiona Shimano Nexus -vaihteet (7 napavaihdetta), meikäläisittäin väärin päin olevat käsijarrut, leveä etutarakka, Brooksin satula (B17 S) ja kädensijat, ketjusuoja, metallilokarit, hyvät lamput napadynamolla ja sen sellaista.

Takatarakka tilattiin Pelagon liikkeestä, se on kuin tehty tätä pyörää varten. Tarakka on jenkkiläinen Velo Orange Constructer, jota Pelago tuo maahan. Tarakkaa varten piti takalokariin porata kaksi reikää, mutta kun se on siinä kiinni, on se sen näköinen kuin olisi aina ollut siinä. Se on pieni, sellainen johon on tarkoitus kiinnittää joko sivulaukut tai sitten sellainen kovapohjainen laukku. Mies tilasi minulle Vauden pienet sivulaukut, sellaiset jotka on tarkoitettu etulaukuiksi. Minulle ne riittävät kuitenkin taakse, niihin saa kätevästi sujautettua kankaisen kauppakassin tai uimakamat tai mitä nyt reissulla tarvitseekaan.

Mikä hienointa, valmiina olleen etutarakan lisäksi mies tilasi ja asensi Brooksin Hoxton-korin kiinnityksineen. Kori on helppo napsauttaa kiinni ja irti, joten sitä voi käyttää kauppakorina ihan sellaisenaan, ja siinä saa kätevästi kulkemaan käsilaukun, toriostokset, piknikeväät, repun jne. Todella luksusta. Korin saa kolmeen eri korkeuteen kiinni, joten tarvittaessa etutarakalle saa laitettua samalla myös pienen kassin/makuupussin/viltin/tjs. ja silti koria voi käyttää ihan normaalisti.

Pyörä on vähän raskaampi kuin maasturini, mutta yllättävän ketterä silti, ja etenkin ilman suurta tavaramäärää ihan riittävän kevyt poljettava. Pyörä on myös testattu jo kauppakassina, ja hyvin kulkeutui kotiin kaksi isoa kassillista ruokaa sivulaukuissa, kori täynnä ruokaa ja selässä kylmäreppu täynnä maitoa ja muuta kylmäkamaa. 

Sen verran tuossa pyörässä oli kasaamista, että olisi se minulta jäänyt kasaamatta, mutta mies sai ymmärtääkseni kaikki helposti koottua, ei tainnut voimasanojakaan tarvita. Nyt kelpaa polkea!

"But take note that the Caferacer is not only practical but also exceptionally beautiful"

5 kommenttia:

Sari - CampaSimpukka kirjoitti...

On kyllä hienon näköinen!

Anonyymi kirjoitti...

On se hieno!

sauvajyvänen kirjoitti...

Hih, miten arvasinkin että teiltä kahdelta aktiivipyöräilijältä on tullut kommentti ;D

Ankerias Vipunen kirjoitti...

Varmaan tosi näppärä tuollainen leveä etutarakka. Ja nuo sivulaukut kanssa.

Hieno pyörä!

sauvajyvänen kirjoitti...

Kiitos, niin se tosiaan on. Ja niin kiva, että nykyään tulee lähdettyä kauempiin kauppoihin ihan sen takia että saa polkea pidemmän matkan ;)