sunnuntai 29. syyskuuta 2019

Virkatut istuinaluset


Minulla on iso kaapillinen kankaita ja lankoja. Kankaita olen lahjoittanut paljon eteenpäin, vaikka kyllä siellä tarpeita on minullekin edelleen vaikka mihin. Lankoja olen myös perinyt, on mummon langat, on äidin langat ja tietysti ne omat ihanat langat.

Olen luvannut (lähinnä itselle), että sukupolvien ketju katkeaa tässä(kin) asiassa minuun, eli en enää jätä näitä lankoja jälkikasvulle. Olen kutonut langoista mm. sukkia mutta eihän langat sillä tavalla vähene. Lisäksi olen huomannut että osa vanhoista langoista on aika heikkolaatuisia, ja raitoja on suorastaan hävinnyt kulumisen myötä.

Niinpä ajattelin virkata langoista lämpimiä istuinalusia ulkokäyttöön, ideana on käyttää monta lankaa kerrallaan, jolloin ei haittaa jos joku lanka sieltä kuluu pois. Näin muutama vuosi sitten Novitan joululehdessä (2013, siis ihan just!) ohjeen pyöreisiin ja pitkulaisiin istuinalusiin. Heti laitoin ohjeen muistiin ja lehden talteen. 

Syyslomalla vihdoin aloitin, ja virkkasin kaksi pyöreää alustaa. Käytin virkkukoukkua nro 10 ja kerrallaan 8-10 lankaa, riippuen niiden paksuudesta. Kun jatkoin uudella langalla, liitin langat yhteen helposti solmulla, sinne ne solmut häviävät. Viimeisen kerroksen virkkasin neljällä langalla ja virkkuukoululla nro 6. 

Istuinaluset ovat nätit ja toivottavasti tarpeelliset ja näitä on tosi kiva ja nopea virkata. Nyt on tulossa pitkulainen alusta penkille, ja jos lankoja riittää senkin jälkeen niin virkkaan vielä pyöreitä lisää. Perikunta kiittää.

2 kommenttia:

Ulla kirjoitti...

Hyvä idea jämälangoille (jos vain osaisi virkata...). Käyttöä istuinalusille riittää.

Olisi kiva, jos lankakaupat ottaisivat vastaan ylijäämälankoja ja välittäisivät niitä edelleen hyväntekeväisyyteen, koska ottajia luultavasti olisi. Me vietiin aikoinamme perintölangat paikalliseen palvelutaloon, ja Tampereella varmasti Mummon kammari keksisi langoille käyttöä. Kollega vei pussillisen lankoja työttömälle, joka oli kysellyt jämälankojen perään, koska tekee niistä asusteita hyväntekeväisyyteen. Täytyisikin ehdottaa paikalliselle lankakaupalle.

sauvajyvänen kirjoitti...

Joo mäkin olen miettinyt lahjoittamista, ja ottajia varmaan voinut löytyä. Lahjoittaminenkin on vielä edessä, en saa kaikkea kertynyttä käytettyä.