maanantai 25. heinäkuuta 2022

Hölskypotut

 
Hölskypotut ovat kiertäneet blogeissa ja lehtien ohjeissa vaikka kuinka monta vuotta, mikään uutuus tämä ei siis ole. Minä olen suunnitellut tekeväni niitä suunnilleen yhtä kauan, mutta sentään tänä vuonna sain vihdoin kokeiltua, eikä ole jäänyt siihen ensimmäiseen kertaan, niin hyviä nämä ovat. Otin ohjeen luottopaikastani eli Ripaus tryffeliä -blogista. Vähän ohje on elänyt käytössäni, suunnilleen näin ne teen:

1 kg uusia perunoita
riittävästi merisuolaa
vettä
n. 1 rkl voita (tai enemmän jos haluat parempaa)
n. 100 g ranskankermaa
sipulin varsia pilkottuna
tilliä reilusti

Pese perunoista kuori pois (jos se on pestävissä). Keitä perunat napakan kypsiksi hyvin suolatussa vedessä, minä keitin ensimmäisellä kerralla liian kypsäksi, eli hajosivat lähes täysin hölskyttäessä. Kun perunat ovat kypsiä, kaada vesi pois, ja lisää voi joukkoon. Heiluttele sen verran, että voi peittää perunat kauttaaltaan. Käytä kattilaa levyllä sen verran, että kosteus haihtuu pois. Lisää ranskankerma, pilkotut sipulinvarret ja tillit. Tilliä ei ole ollut kertaakaan liikaa, vaikka olen verottanut tillipenkkiä reilusti. Laita kansi päälle ja hölskytä perunoita reippaasti niin, että perunat vähän hajoavat ja hapankerma ja vihreät peittävät ne kauttaaltaan. Hyviä heti kuumana, ja hyvää kuulemma kylmänäkin, mutta en ole vielä sitä päässyt kokeilemaan sillä nämä on syöty aina yhdeltä istumalta vaikka olen luullut tehneeni reilusti. Tämän kesän se juttu!

2 kommenttia:

Ulla kirjoitti...

Olen kyllä ohjeen nähnyt, mutta en koskaan kokeillut. Nyt menee kokeiluun!

sauvajyvänen kirjoitti...

Kerro sitten mitä tykkäsit. Minulle nämä ovat ihan koukuttavan hyviä.