keskiviikko 22. marraskuuta 2017

Muistilista ensi vuodelle


Tänä vuonna minulla on lyhyttäkin lyhyempi muistilista ensi vuoden viljelyksiä varten. Tämä on ollut masentava satovuosi, suunnilleen neljäs peräkkäin ja jokainen vuosi on ollut ankeampi edellistä. En oikein osaa kuvitella kuinka se voisi vielä olla pahempi, tosin niin ajattelin jo viime vuonna. Tänä vuonna mikään vuodenaika ei ollut sellainen oikea vuodenaika. Vuosi 2017 on ollut sellainen ankea epävuosi.

Esikasvata kohtuudella. Muutama chili ja tomaatti riittää kun ei mikään kasva kumminkaan.

Sipulit yksinään penkkiin.

Älä laita porkkanaa ollenkaan.

Kylvä kukkia joka puolelle palstaa, se oli kiva.

Mieti miten jaksaa syksy. Ensimmäistä kertaa ikinä minulla jäi maa kääntämättä ennen talvea. Osa perunoista ja punajuurista jäi maahan tulvan alle, loput lehtikaalit ja purjot söi kauriit. Valkosipuli jäi laittamatta maahan ensi vuotta varten, en vaan enää halunnut mennä sinne vettä seisovalle savimaalle. 


5 kommenttia:

Merja | Ripaus tryffeliä kirjoitti...

Niin se jäi multakin kääntämättä viimeinen pala kasvimaata. Tai eihän sitä tiedä, jos huomisen tuiskun lumet vielä sulaa...
Miten sä olet sipuleita kylvänyt, onko sulla ollut paririvi? Mun sipuleiden varret kaatuu ja maatuu aina ennen aikojaan. Viljelen melkein aina vaan kesän tarpeisiin kun en saa juurikaan niitä kasvamaan loppukesästä enkä saa edelleenkään kiinni mikä niitä vaivaa. No, 20 vuoden aikana on ihan tullut säilöttävä sato.
Mun lista voisi olla vielä lyhyempi: tilaa kunnollinen kesä :).

marketta kirjoitti...

Minä olen luopunut vallan savimaaviljelystäni ja tehtiin lavat kasvimaalle. Niistä saatiinkin ihan hyvin satoa jopa viime kesänä.
Meillä on pellot ihan sinistä savea ja monta vuotta meni, ennenkuin tajuttiin, ettei siellä mikään kasva. Paitsi juolavehnä ja ohdakkeet!

sauvajyvänen kirjoitti...

Merja, minulla on yleensä ollut porkkana sipulien välissä. Tämän pitäisi estää porkkanoiden tuholaisia, mutta ei se tunnu auttavan. Pidin mökillä jo tämän vuoden taukoa porkkanoissa, ja sama on edessä palstalla. Ensi vuonna laitan pelkkiä sipuleita aina penkkiin, voin vaikka haralla kitkeä sitten. Sipuli on varmaan ainoa, mikä menestyy loistavasti vuodesta toiseen.

marketta, minä en ole halunnut investoida maahan liikaa, kun kyseessä on kaupungin vuokrapalsta. Ja kaupunki on luopumassa niistä pian, eli tulevaisuus on ihan auki. Hyviä satovuosia mahtuu joukkoon monta, mutta kyllä näitä ankeitakin vuosia mahtuu mukaan.

Merja | Ripaus tryffeliä kirjoitti...

No niin tietysti, olisi pitänyt tietää kun itsekin olen koettanut tehdä just noin, porkkanat ja sipulit vierekkäin. Ei auttanut porkkanoille enkä tiedä mikä mun sipuleita vaivaa. Sehän on hienoa, että sulla sipulit menestyy! Ehkä mä keskityn ensi kesänä pelkästään lehtikaalin ja perunan viljelyyn :D.

sauvajyvänen kirjoitti...

Minusta se on aina niin vuodesta riippuvaista mikä milloinkin menestyy. Tämä vuosi oli tosiaan lehtikaalille suosiollinen, mutta muistan niitäkin vuosia kun ne satellikuvissa näkyvät mirljardi kaalikoita söivät kaiken. Eli kun viljelee laajasti, aina joku saattaa onnistua...